Cum pot beneficia de un card?

Punctele de vanzare ale RATT  personalizeaza si emit in gratuit primul card oricarui solicitant in baza actelor necesare prevazute in Protocolul de acordare a facilitatilor unor categorii de cetateni ai municipiului Timisoara incheiat intre primaria Timisoara si RATT . Cardul se incarca apoi cu titlul de calatorie din oferta tarifara a RATT.


Primesc bon fiscal la cumpararea sau reincarcarea cardului?

Da, vanzatorul este obligat sa elibereze bon fiscal la achizitionarea abonamentului si la reîncarcarea acestuia. Solicitati bonul si pastrati-l pana la urmatoarea încarcare.


De ce trebuie sa astept mai mult la eliberarea unui card?

Noul sistem impune introducerea datelor de la tastatura unui computer, personalizarea cardului cu ajutorul unei imprimante, scrierea datelor in memoria cardului, tiparirea unui bon fiscal, dar si scanarea documentelor justificative, aduse de client. Toate aceste proceduri prelungesc timpul de asteptare la punctele de vânzare, dar trebuie tinut cont de faptul că la urmatoarele încarcari (prelungiri ale valabilitatii abonamentului) operatiunea se va desfasura mult mai rapid.


Cum procedez dupa expirarea titlului de calatorie de pe card?

Cardul este reincarcabil. Toate punctele de vanzare RATT au posibilitatea de reincarcare a cardului cu oricare din titlurile de calatorie de care solicitantul poate beneficia in momentul respectiv (vedeti aici oferta tarifara) .


Cum aflu când expira abonamentul de pe card?

In prezent sunt disponibile urmatoarele modalitati de verificare:

1.    Pe validator prin apasarea tastei de consultare “I” si apropierea cardului de zona de interactiune cu validatorul

2.    La oricare din punctele de vanzare se poate solicita verificarea cardului de pesonalul RATT.

3.    Consultarea bonului fiscal eliberat la vanzarea titlului de calatorie

Cu trei zile inainte de expirare la actiunea de validare, se va afisa pe validator timpul ramas pana la expirare


De ce trebuie sa pastrez bonul fiscal?

În situaţia deteriorării cardului astfel încât să nu mai poată interacţiona cu validatoarele (cardul nu poate fi citit), este calea prin care se poate demonstra pe loc la control valabilitatea titlului de călătorie.  Bonul fiscal prezentat la control va fi însoţit şi de card, chiar daca acesta este deteriorat.


Cu cat timp inainte de expirare pot reincarca abonamentul?

Teoretic si practic nu exista o limita de timp impusă, abonamentul putându-se reîncarca oricând.


Ce se întâmpla în cazul pierderii sau furtului cardului de calatorie?

In caz de pierdere, furt sau deteriorare se reclama incidentul la ghiseul specializat, aflat la sediul regiei .(Take Ionescu nr.56)  Cardul furat, pierdut sau distrus va fi imediat inregistrat in Lista Neagra.. Pe noul card se vor regasi titlurile de calatorie translatate de pe vechiul card, cu valabilitatea ramasa la momentul declararii incidentului.


Ce este Lista Neagra?

Reprezinta un istoric de carduri furate, distruse, pierdute, invalidate de catre operatorii sistemului. Aceste carduri vor fi respinse de validatoare la incercarea de validare, astfel incat o persoana care detine un card furat nu va putea calatori cu acesta.


Cum se efectueaza controlul?

Echipele de control  blocheaza validatoarele la începerea controlului trecându-le in mod control, vizibil pe afisajele validatoarelor. Echipele vor fi de asemnea dotate cu aparate portabile de control cu ajutorul carora vor putea vedea daca cardul a fost validat, perioada de valabilitate si linia/liniile pe care acesta este valabil. In modul control aceste informatii sunt afisate si pe validator, acesta având rolul unui aparat de control fix.


De ce este obligatoriu sa validez?

Potrivit HCL 531 /16.12.2008 “ … Beneficiarii de reduceri şi gratuităţi care deţin carduri eliberate de către R.A.T. Timişoara vor avea obligaţia validării cardurilor la urcarea în mijloacele de transport public de persoane. Nevalidarea  cardurilor  la  urcarea  în  mijloacele  de  transport  public  de  persoane  se sancţionează similar călătoriei fără titlu de călătorie valabil şi se consideră călătorie frauduloasă, aplicându-se sancţiunile prevăzute de Hotărârile de Consiliul Local şi prevederile legale.”


Care sunt categoriile de călători care beneficiază de reduceri şi gratuităţi ?

Consultati documente - Facilitati


Cum si cand trebuie sa validez cardul?

Validarea se face prin apropierea si mentinerea timp cateva secunde a  cardului de  zona  marcata pe validator (nu de ecranul acestuia).  Rezultatul testarii cardului de validatore va fi semnalizat sonor si afisat pe  ecranul validatorului. Antena incorporata in validator permite citirea datelor de pe card fara contact fizic intre acesta si aparat. In acest fel cardul poate fi citit, de exemplu, din interiorul unui portofel, borseta, fara a mai fi nevoie sa-l scoateti din acesta. Tranzactiile intre validator şi card se fac incepand de la o distanta de 5 cm, dar pentru un schimb mai rapid de informatii este utila atingerea cardului pe zona marcata.  Pentru detalii urmariti Demo-ul care ruleaza pe fiecare validator, precum si informatiile de aici

Validarea cardului se face la fiecare urcare in vehicul.


Este RATT autorizat sa manipuleze datele personale ale clientilor? Exista posibilitatea de abuz din acest punct de vedere?

RATT este operator legal de date cu caracter personal, atestata de AUTORITATEA NATIONALA DE SUPRAVEGHERE A PRELUCRARII DATELOR CU CARACTER PERSONAL, in conformitate cu Legea 677/2001. Utilizarea datelor cu caracter personal  de RATT se face exclusiv in conditiile stabilite de legislatia in vigoare.


Timisoara este singurul oras care foloseste acest sistem de taxare (carduri contactless)?

Nu! Mai multe orase din intreaga lume folosesc deja acest sistem, pe langa utilizarea in transportul public, sistemul este folosit si in transportul de calatori pe calea ferata, accesul pe stadioane sau accesul in institutii sau firme. Aici puteti accesa o lista cu principalele aplicatii la nivelul anului 2006.